onsdag 2 januari 2013

Dag 01: Mina rädslor


Mina rädslor är alltså dagens rubrik. Jag har ett par stycken

Mörker 
Jag vet inte om det är mörker eller ensamhet jag är rädd för egentligen, eller om det är trapphus jag ogillar, men jag kan få extrem hjärtklappning av att exempelvis gå ner i tvättstugan på kvällarna. Då är det inte långt ifrån att jag hyperventilerar alltså, brukar vara alldeles anfådd efteråt vissa gånger. Samma sak gäller de nätterna jag sover ensam hemma, Marcus sover över i Sthlm för att slippa pendla lika mycket. Då kan jag få för mig att det är någon i lägenheten som gömt sig och väntar på att jag ska somna, usch, då gråter jag nästan. Eller på kvällen, när jag ska dubbelkolla om dörren är låst, då får jag för mig att den skulle vara olåst och att någon skulle rycka tag i dörren i samma ögonblick som jag vrider låset.

Djupt vatten
Jag har aldrig tidigare i mitt haft problem med vatten förrän jag i gymnasiet var tvungen att genomgå en hjärt och lungräddnings kurs, och en del i den är att simma klädsim i X antal meter. Jag var nära att drunkna den gången och efter det känner jag ett otrolig obehag av att hålla huvudet över vattenytan. Jag vill helst kunna kolla ner mot botten hela tiden. Däremot har jag inga problem med att dyka eller snorkla, då kan jag se i vattnet. Jag är mest rädd för att någonting i vattnet ska dra ner mig som kläderna gjorde på badhuset, därför vill jag kunna kontrollera vad som finns där nere i djupet. Gillar därför inte heller att åka båt egentligen. Men jag har aldrig åkt finlandsfärja så jag vet inte om det handlar om storleken på båten, jag vill bara inte att båten ska kantra så jag hamnar i vattnet med kläder på.

Studsmattor
Det är väl ingen rädsla, men jag gillar verkligen inte att hoppa på studsmatta. Förstår inte tjusningen i det alls, tycker det är väldigt obehagligt.

Sådär, ett par av mina rädslor. Jag brukar se mig som en i övrigt väldigt orädd människa men det är undantagen som bekräftar regeln som man brukar säga.

4 kommentarer:

  1. Jag är precis likadan med mörker, sjukt läskigt en del kvällar ju! Och att dubbelkolla så att det är låst och ingen har smitit in i lägenheten måste man ju faktiskt göra! För att vara säker liksom.. Dumt att riskera något :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är konstigt detdär med mörker, helt plötsligt blir man 3 år igen!

      Radera
  2. Jag är schizofren i mörker.. Vissa dagar är jag säkerheten själv medan jag ibland kan tro att det lurar nån i hallen om jag går upp och går på toa mitt i natten :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säger som till Andrea, mörker är konstigt, kan få vem som helst att bli 3 år igen

      Radera