måndag 24 januari 2011

Här bor jag

Ja, då har vi kommit till inlägget om var och hur jag bor.

Jag bor på Ranängsgatan 8 i Göteborg stad med postnummer 416 64. 10 min promenad till Göteborgs centralstation, väldigt centralt med andra ord. Uppe på femte våningen ligger min fina lilla studentlägenhet. 4041 riksdaler får jag betala varje månad för att få bo här. 27 välplanerade kvardratmeter med en liten kökshörna öppen ut mot resten av lägenheten. Den är superfräsch och jag gillar den väldigt väldigt mycket!

Här har jag bott sedan sommaren 2010, tror det var 7 Juli som jag flyttade in.  Det var nog sommarens varmaste jag, upp mot 30 grader och jag skulle flytta. Kändes lagom kul men den känslar gick över ganska snabbt, så fort jag fick in alla lådor och möbler i lägenheten så kändes det SÅ RÄTT! Jag kände direkt att här skulle jag trivas, det här skulle verkligen bli mitt hem! Och det känner jag fortfarande :) Jag trivs som fisken i vattnet häri lägenheten, den är alldeles perfekt för en person. När Marcus kommer hit känns den lite trång, köket är lite väl litet, soffan är inte tillräckligt stor för att ligga och kramas i, men min lägenhet är alldeles perfekt ändå!

Nu, en genomgång.
När du öppnar ytterdörren öppnar du den utåt och kliver in på en dörrmatta. Precis till vänster kan du hänga av din jacka, ställa undan dina skor och kanske lägga upp mössan på hatthyllan. När du gjort det kan du i stället ta dörren som ligger till höger om ytterdörren, då hamnar du inne i mitt badrum. Vitt kakel på väggarna och grått klinker på golvet, en stooor spegel sitter ovanför handfat och toalett. Brevid toaletten är duschen med ett svartvitt duschdraperi, mitt emot toaletten står en liten byrå med toalettartiklar. Ovanför byrån, på väggen, sitter en såndär handdukstorkare. Men nog om badrummet, vi går ut igen.
Ta höger utanför dörren, men se dig för! Där står ju mitt matbord! Ett barbord med två barstolar, perfekt litet. Det kan inte vara så stort för på andra väggen står garderoberna, alla kläder och prycklar får plats i dessa två garderober. Om du står mellan bordet och garderoberna så tittar du just nu rätt på min lattefärgade soffa med två kuddar och väggen med alla fönster är bakom soffan. På väggen till vänster sitter en bokhylla, tvn, en tvbänk. Det står också en tavla lutad mot väggen, den har fortfarande inte kommit upp på väggen! Tittar du i stället åt höger ser du min säng och antagligen lite av köket, men det är lite gömt bakom hörnet. Över sängen hänger det två tavlor, tavlorna hör ihop och går i lite ljusgröna toner, väldigt behagligt.
Gå ett par steg in i rummet, kolla höger, nu ser du nog mitt kök lite bättre. Ena väggen har rött kakel, andra vitt kakel. Luckorna är i ljust trä, gråa bänkytor. Det står en micro i metall på en av bänkarna, på kökshyllorna står massor av kokböcker inklämda.

Så bor jag!

2 kommentarer:

  1. Åsså en alldeles äkta ph-lampa i taket....

    SvaraRadera
  2. Ja jäklar du papps, den glömde jag! Men det används flitigt här hemma :)

    SvaraRadera